Prof. Dr. Marc Berges
Prof. Dr. Marc Berges
Lehrveranstaltungen
Seminar (SEM)
Internship (PR)
Vorlesung mit Übung (V/UE)
-
Didaktik der Informatik I
Bitte melden Sie sich zeitnah zu Beginn des Sommersemesters auch zum studienbegleitenden fachdidaktischen Praktikum in Informatik beim Praktikumsbüro an (für Studierende des Lehramts an Beruflichen Schulen reicht es, sich bei der DDI anzumelden). Anmeldeschluss ist hier i.d.R. bereits Anfang April für das folgende Wintersemester!
Die Vorlesung beginnt in der zweiten Semesterwoche, die Übung findet ebenfalls in der zweiten Semesterwoche das erste mal statt.
Publikationen
2021
- Lindner, A., Berges, M.-P., & Lechner, M. (2021). KI im Toaster? Schüler:innenvorstellungen zu künstlicher Intelligenz. In Ludger Humbert (Hrg.), Informatik - Bildung von Lehrkräften in allen Phasen. 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule (S. 133-142). Wuppertal (virtuell), DE: Bonn: Gesellschaft für Informatik.
BibTeX: Download - Lohr, D., & Berges, M.-P. (2021). Towards Criteria for Valuable Automatic Feedback in Large Programming Classes. In Desel, Jörg; Opel, Simone (Eds.), Proceedings of the Hochschuldidaktik Informatik (HDI) 2021 (pp. 181-186). Dortmund, DE.
BibTeX: Download
2020
- Lindner, A., & Berges, M.-P. (2020). Can you explain AI to me? Teachers’ pre-concepts about Artificial Intelligence. In 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE). Uppsala, SE.
BibTeX: Download
2019
- Barela, J., Gasiba, T.E., Suppan, S.R., Berges, M., & Beckers, K. (2019). When interactive graphic storytelling fails. In Proceedings - 2019 IEEE 27th International Requirements Engineering Conference Workshops, REW 2019 (pp. 164-169). Jeju Island, KR: Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc..
BibTeX: Download - Berges, M.-P., Ehmann, M., Hennecke, M., Heuer, U., Lindner, A., Gall, R.,... Pöhner, N. (2019). Erfahrungsbericht zur Qualifizierungsmaßnahme Informatik als Erweiterungsfach (Lehramt Realschule) in Bayern. In Arno Pasternak (Hrg.), Proceedings der 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule (INFOS) (S. 161-170). Dortmund, DE: Bonn: Gesellschaft für Informatik e. V. (GI).
BibTeX: Download - Yadav, A., & Berges, M.-P. (2019). Computer science pedagogical content knowledge: Characterizing teacher performance. ACM Transactions on Computing Education, 19(3). https://dx.doi.org/10.1145/3303770
BibTeX: Download
2018
- Berges, M.-P. (2018). Object Orientation in the Literature and in Education. it - Information Technology, 60(2), 69--77. https://dx.doi.org/10.1515/itit-2017-0013
BibTeX: Download - Dorn, N., Berges, M.-P., Capovilla, D., & Hubwieser, P. (2018). Talking at cross purposes - Perceived Learning Barriers by Students and Teachers in Programming Education. In Mühling A, Cutts Q (Eds.), Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (pp. 1--4). New York, New York, USA: ACM Press.
BibTeX: Download - Lutz, C., Berges, M., Hafemann, J., & Sticha, C. (2018). Piaget’s cognitive development in bebras tasks - A descriptive analysis by age groups. In Sergei N. Pozdniakov, Valentina Dagiene (Eds.), Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics) (pp. 259-270). St. Petersburg, RU: Springer Verlag.
BibTeX: Download
2017
- Hubwieser, P., Berges, M.-P., Striewe, M., & Goedicke, M. (2017). Towards competency based testing and feedback: Competency definition and measurement in the field of algorithms & data structures. In Proceedings of 2017 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 517--526). IEEE.
BibTeX: Download - Shah, P., Berges, M.-P., & Hubwieser, P. (2017). Qualitative content analysis of programming errors. In Proceedings of the 5th International Conference on Information and Education Technology, ICIET 2017 (pp. 161-166). Association for Computing Machinery.
BibTeX: Download
2015
- Capovilla, D., Berges, M.-P., Mühling, A., & Hubwieser, P. (2015). Handling Heterogeneity in Programming Courses for Freshmen. In 3rd International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering (LaTiCE) (pp. 197--203). Los Alamitos: IEEE Press.
BibTeX: Download - Hubwieser, P., & Berges, M.-P. (2015). Kompetenzen für das Unterrichten in Informatik: Teilprojekt B: TU München: Schlussbericht.
BibTeX: Download