• Navigation überspringen
  • Zur Navigation
  • Zum Seitenende
Organisationsmenü öffnen Organisationsmenü schließen
Logo CSE, Professur für Didaktik der Informatik
  • FAUZur zentralen FAU Website
  1. Friedrich-Alexander-Universität
  2. Technische Fakultät
  3. Department Informatik
  • Campo
  • UnivIS
  • Stellenangebote
  • Lageplan
  • Hilfe im Notfall
  1. Friedrich-Alexander-Universität
  2. Technische Fakultät
  3. Department Informatik

Logo CSE, Professur für Didaktik der Informatik

Menu Menu schließen
  • Personen
    • Leitung der Professur
    • Sekretariat
    • IT-Betreuung
    • Wissenschaftliche Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter
    • Alumni
    • Stellenangebote
    Personen
  • Lehre
    • Lehramtsstudium Informatik
      • Studieninteressierte
      • Studierende
        • Lehrveranstaltungen
        • Staatsexamen
    • Schwerpunkt Informatik in der Bildung
    • Weiterbildungsangebot
    Lehre
  • Forschung
    • laufende Projekte
    • abgeschlossene Projekte
    • Publikationen
    Forschung
  • Schule
    • Fortbildungsangebote
    • Weiterbildungsangebot
    • Unterrichtsmaterialien
    • W-Seminare
    Schule
  • Outreach
    • Girl’sDay
    • Lange Nacht der Wissenschaften
    • Mädchen und Technik
    Outreach
  1. Startseite
  2. Forschung
  3. Publikationen

Publikationen

Bereichsnavigation: Forschung
  • abgeschlossene Projekte
  • laufende Projekte
    • CS4MINTS – Informatik als Grundlage eines erfolgreichen MINT-Studiums entlang der Bildungskette fördern
    • Künstliche Intelligenz im Informatikunterricht
    • SIGLAM – Stärkung der informatischen Grundbildung für das Lehramt an Mittelschulen
  • Publikationen

Publikationen

2022

  • Yadav A., Connolly C., Berges MP., Chytas C., Franklin C., Hijón-Neira R., Leftwich A., Marguliex L., Macann V., Warner JR.:
    Models for Computer Science Teacher Preparation: Developing Teacher Knowledge
    27th ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, ITiCSE 2022 (Dublin, 8. Juli 2022 - 13. Juli 2022)
    In: Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, ITiCSE 2022
    DOI: 10.1145/3502717.3532166
    BibTeX: Download

2021

  • Berges MP., Beyer A., Freund S., Losch D., Schulz K.:
    Informatische Literalität im Lehramtsstudium der Lateinischen Philologie
    In: LOG IN - Informatische Bildung und Computer in der Schule (2021)
    ISSN: 0720-8642
    URL: https://dl.gi.de/handle/20.500.12116/38563
    BibTeX: Download
  • Lindner A.:
    Designing a Teacher PD Programme for AI – First Steps
    WiPSCE '21: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (Virtual Event, Erlangen, Germany, 18. Oktober 2021 - 20. Oktober 2021)
    In: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, New York, NY, USA: 2021
    DOI: 10.1145/3481312.3481350
    BibTeX: Download
  • Lindner A., Berges MP., Lechner M.:
    KI im Toaster? Schüler:innenvorstellungen zu künstlicher Intelligenz
    INFOS 2021 – 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule (Wuppertal (virtuell), 8. September 2021 - 10. September 2021)
    In: Ludger Humbert (Hrsg.): Informatik - Bildung von Lehrkräften in allen Phasen. 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, Bonn: 2021
    DOI: 10.18420/infos2021_f199
    URL: https://dl.gi.de/handle/20.500.12116/36939
    BibTeX: Download
  • Lohr D., Berges MP.:
    Towards Criteria for Valuable Automatic Feedback in Large Programming Classes
    Hochschuldidaktik Informatik (HDI) 2021 (Dortmund, 15. September 2021 - 16. September 2021)
    BibTeX: Download

2020

  • Lindner A., Berges MP.:
    Can you explain AI to me? Teachers’ pre-concepts about Artificial Intelligence
    IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) (Uppsala, 21. Oktober 2020 - 24. Oktober 2020)
    In: 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) 2020
    DOI: 10.1109/FIE44824.2020.9274136
    BibTeX: Download
  • Lindner A., Seegerer S.:
    AI Unplugged – Künstliche Intelligenz ohne Computer unterrichten
    In: LOG IN - Informatische Bildung und Computer in der Schule (2020), S. 81-84
    ISSN: 0720-8642
    BibTeX: Download
  • Seegerer S., Michaeli T., Lindner A., Romeike R., Koerber B.:
    EDITORIAL: Jetzt ist KI-Sommer!
    In: LOG IN - Informatische Bildung und Computer in der Schule (2020), S. 3
    ISSN: 0720-8642
    URL: https://computingeducation.de/pub/2020_Editorial_LOGIN.pdf
    BibTeX: Download

2019

  • Barela J., Gasiba TE., Suppan SR., Berges M., Beckers K.:
    When interactive graphic storytelling fails
    27th IEEE International Requirements Engineering Conference Workshops, REW 2019 (Jeju Island, 23. September 2019 - 27. September 2019)
    In: Proceedings - 2019 IEEE 27th International Requirements Engineering Conference Workshops, REW 2019 2019
    DOI: 10.1109/REW.2019.00034
    BibTeX: Download
  • Berges MP., Ehmann M., Hennecke M., Heuer U., Lindner A., Gall R., Greubel A., Günzel-Weinkamm N., Haller V., Kronawitter J., Pöhner N.:
    Erfahrungsbericht zur Qualifizierungsmaßnahme Informatik als Erweiterungsfach (Lehramt Realschule) in Bayern
    INFOS 2019 - GI-Fachtagung Informatik und Schule (Dortmund, 16. September 2019 - 18. September 2019)
    In: Arno Pasternak (Hrsg.): Proceedings der 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule (INFOS), Bonn: 2019
    URL: https://ls11-www.cs.tu-dortmund.de/people/paster/infos2019/lni_band_288/proceedings_infos2019.pdf
    BibTeX: Download
  • Lindner A., Romeike R.:
    Teachers’ Perspectives on Artificial Intelligence
    12th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives (ISSEP) (Larnaca, 18. November 2019 - 20. November 2019)
    In: Eglė Jasutė and Sergei Pozdniakov (Hrsg.): ISSEP 2019 - 12th International conference on informatics in schools: Situation, evaluation and perspectives, Local Proceedings 2019
    URL: http://cyprusconferences.org/issep2019/wp-content/uploads/2019/10/LocalISSEP-v5.pdf
    BibTeX: Download
  • Lindner A., Seegerer S., Romeike R.:
    Unplugged Activities in the Context of AI
    12th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives (Larnaca, 18. November 2019 - 20. November 2019)
    In: Pozdniakov, Sergei
    Dagiene, Valentina (Hrsg.):
    Informatics in Schools. New Ideas in School Informatics - 12th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives (ISSEP), 2019, Proceedings 2019

    DOI: 10.1007/978-3-030-33759-9_10
    BibTeX: Download
  • Seegerer S., Lindner A., Romeike R.:
    AI Unplugged – Wir ziehen Künstlicher Intelligenz den Stecker
    INFOS 2019 - GI-Fachtagung Informatik und Schule (Dortmund, 16. September 2019 - 18. September 2019)
    In: Arno Pasternak (Hrsg.): Proceedings der 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule (INFOS), Bonn: 2019
    URL: http://computingeducation.de/pub/2019_Seegerer-Lindner-Romeike_INFOS19.pdf
    BibTeX: Download
  • Yadav A., Berges MP.:
    Computer science pedagogical content knowledge: Characterizing teacher performance
    In: ACM Transactions on Computing Education 19 (2019), Art.Nr.: 29
    ISSN: 1946-6226
    DOI: 10.1145/3303770
    BibTeX: Download

2018

  • Berges MP.:
    Object Orientation in the Literature and in Education
    In: it - Information Technology 60 (2018), S. 69--77
    ISSN: 1611-2776
    DOI: 10.1515/itit-2017-0013
    BibTeX: Download
  • Dorn N., Berges MP., Capovilla D., Hubwieser P.:
    Talking at cross purposes - Perceived Learning Barriers by Students and Teachers in Programming Education
    In: Mühling A, Cutts Q (Hrsg.): Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, New York, New York, USA: 2018
    DOI: 10.1145/3265757.3265769
    BibTeX: Download
  • Lutz C., Berges M., Hafemann J., Sticha C.:
    Piaget’s cognitive development in bebras tasks - A descriptive analysis by age groups
    11th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives, ISSEP 2018 (St. Petersburg, 10. Oktober 2018 - 12. Oktober 2018)
    In: Sergei N. Pozdniakov, Valentina Dagiene (Hrsg.): Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics) 2018
    DOI: 10.1007/978-3-030-02750-6_20
    BibTeX: Download

2017

  • Hubwieser P., Berges MP., Striewe M., Goedicke M.:
    Towards competency based testing and feedback: Competency definition and measurement in the field of algorithms & data structures
    In: Proceedings of 2017 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) 2017
    DOI: 10.1109/EDUCON.2017.7942896
    BibTeX: Download
  • Shah P., Berges MP., Hubwieser P.:
    Qualitative content analysis of programming errors
    5th International Conference on Information and Education Technology, ICIET 2017
    DOI: 10.1145/3029387.3029399
    BibTeX: Download

2016

  • Berges MP., Striewe M., Shah P., Goedicke M., Hubwieser P.:
    Towards Deriving Programming Competencies from Student Errors
    In: 4th International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering (LaTiCE), Los Alamitos: 2016
    BibTeX: Download
  • Funke A., Berges MP., Hubwieser P.:
    Different Perceptions of Computer Science
    In: 4th International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering (LaTiCE), Los Alamitos: 2016
    BibTeX: Download
  • Shah P., Berges MP., Hubwieser P.:
    QUALITATIVE INHALTSANALYSE FüR PROGRAMMIERSPRACHEN
    In: Mixed-Methods in der empirischen Bildungsforschung, Erlangen-Nürnberg: 2016
    BibTeX: Download
  • Yadav Aman, Berges Marc, Sands Phil, Good Jon:
    Measuring computer science pedagogical content knowledge: An exploratory analysis of teaching vignettes to measure teacher knowledge
    In: Vahrenhold J, Barendsen E (Hrsg.): Proceedings of the 11th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, New York, New York, USA: 2016
    DOI: 10.1145/2978249.2978264
    BibTeX: Download

2015

  • Bender E., Hubwieser P., Schaper N., Margaritis M., Berges MP., Ohrndorf L., Magenheim J., Schubert S.:
    Towards a Competency Model for Teaching Computer Science
    In: Peabody Journal of Education 90 (2015), S. 519--532
    ISSN: 0161-956X
    DOI: 10.1080/0161956X.2015.1068082
    BibTeX: Download
  • Berges MP.:
    Investigating Novice Programming Abilities with the Help of Psychometric Assessment
    In: Slykhuis D, Marks G (Hrsg.): Proceedings of Society for Information Technology {&} Teacher Education International Conference 2015, Las Vegas, NV, United States: 2015
    BibTeX: Download
  • Berges MP.:
    Object-Oriented Programming through the Lens of Computer Science Education (Dissertation, 2015)
    URL: https://mediatum.ub.tum.de/?id=1245597
    BibTeX: Download
  • Berges MP., Hubwieser P.:
    Evaluation of Source Code with Item Response Theory
    In: Proceedings of the 20th SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, New York: 2015
    BibTeX: Download
  • Capovilla D., Berges MP., Mühling A., Hubwieser P.:
    Handling Heterogeneity in Programming Courses for Freshmen
    In: 3rd International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering (LaTiCE), Los Alamitos: 2015
    DOI: 10.1109/LaTiCE.2015.18
    BibTeX: Download
  • Funke A., Berges MP., Mühling A., Hubwieser P.:
    Gender Differences in Programming: Research Results and Teachers' Perception
    In: Proceedings of the 15th Koli Calling Conference on Computing Education Research, New York: 2015
    DOI: 10.1145/2828959.2828982
    BibTeX: Download
  • Hubwieser P., Berges MP.:
    Kompetenzen für das Unterrichten in Informatik: Teilprojekt B: TU München: Schlussbericht
    (2015)
    BibTeX: Download
    (Techreport)
  • Hubwieser P., Giannakos MN., Berges MP., Brinda T., Diethelm I., Magenheim J., Yogendra P., Jackova J., Egle J.:
    A Global Snapshot of Computer Science Education in K-12 Schools
    In: Ragonis N, Kinnunen P (Hrsg.): Proceedings of the 2015 ITiCSE on Working Group Reports, New York: 2015
    DOI: 10.1145/2858796.2858799
    BibTeX: Download
  • Margaritis M., Magenheim J., Hubwieser P., Berges MP., Ohrndorf L., Schubert S.:
    Development of a competency model for computer science teachers at secondary school level
    In: IEEE Global Engineering Education Conference, Los Alamitos: 2015
    DOI: 10.1109/EDUCON.2015.7095973
    BibTeX: Download
  • Mühling A., Hubwieser P., Berges MP.:
    Dimensions of Programming Knowledge
    In: Brodnik A, Vahrenhold J (Hrsg.): Informatics in Schools. Curricula, Competences, and Competitions, Heidelberg: 2015
    BibTeX: Download
  • Ruf A., Berges MP., Hubwieser P.:
    Classification of Programming Tasks According to Required Skills and Knowledge Representation
    In: Brodnik A, Vahrenhold J (Hrsg.): Informatics in Schools. Curricula, Competences, and Competitions, Heidelberg: 2015
    BibTeX: Download
  • Wolf L., Yadav A., Good J., Margaritis M., Berges MP.:
    Computer Science (CS) and Computational Thinking (CT) International Perspectives on Developing Student and Teacher Competencies
    In: Slykhuis D, Marks G (Hrsg.): Proceedings of Society for Information Technology {&} Teacher Education International Conference 2015, Las Vegas, NV, United States: 2015
    BibTeX: Download

2013

  • Berges MP., Hubwieser P.:
    Concept Specification Maps: Displaying Content Structures
    In: Proceedings of the 18th ACM conference on Innovation and technology in computer science education, New York, USA: 2013
    DOI: 10.1145/2462476.2462503
    BibTeX: Download
  • Hubwieser P., Berges MP., Magenheim J., Schaper N., Bröker K., Margaritis M., Schubert S., Ohrndorf L.:
    Pedagogical Content Knowledge for Computer Science in German Teacher Education Curricula
    In: Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, New York: 2013
    DOI: 10.1145/2532748.2532753
    URL: http://doi.acm.org/10.1145/2532748.2532753
    BibTeX: Download
  • Ruf A., Berges MP., Hubwieser P.:
    Types of Assignments for Novice Programmers
    In: Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, New York: 2013
    DOI: 10.1145/2532748.2532777
    BibTeX: Download
  • Schaper N., Magenheim J., Schubert S., Hubwieser P., Bender E., Margaritis M., Ohrndorf L., Berges MP. (Hrsg.):
    Competences for Teaching Computer Science
    2013
    (KoKoHs Working Papers, Bd. No. 3)
    BibTeX: Download

2012

  • Berges MP., Hubwieser P.:
    Towards an Overview Map of Object-Oriented Programming and Design
    In: Proceedings of the 12th Koli Calling International Conference on Computing Education Research - Koli Calling '12, New York: 2012
    BibTeX: Download
  • Berges MP., Mühling A., Hubwieser P.:
    The Gap Between Knowledge and Ability
    In: Proceedings of the 12th Koli Calling International Conference on Computing Education Research - Koli Calling '12, New York: 2012
    BibTeX: Download
  • Berges MP., Mühling A., Hubwieser P., Steuer H.:
    Informatik für Nichtinformatiker: ein kontext- und praxisorientiertes Konzept
    In: Forbrig P, Rick D, Schmolitzky A (Hrsg.): HDI2012, Potsdam: 2012
    BibTeX: Download

2011

  • Hubwieser P., Berges MP.:
    Minimally invasive programming courses: learning OOP with(out) instruction
    In: Proceedings of the 42nd ACM technical symposium on Computer science education, New York: 2011
    BibTeX: Download

2010

  • Berges MP., Hubwieser P.:
    Vorkurse in objektorientierter Programmierung: Lösungsansatz für einen leichteren Einstieg in die Informatik
    In: Engbring D, Keil R, Magenheim J, Selke H (Hrsg.): Tagungsband der 4. Fachtagung zur {\textquotedbl}Hochschuldidaktik Informatik{\textquotedbl}, Potsdam: 2010
    BibTeX: Download
Professur für Didaktik der Informatik
Martensstr. 3
91058 Erlangen
  • Impressum
  • Datenschutz
  • Barrierefreiheit
Nach oben